東京農業大学

メニュー

ニュースリリース

【重要】2020年度前学期授業開始日等について 【Important Notice】Regarding Start Date of Spring 2020 Semester

2020年4月24日

お知らせ

東京農業大学の新型コロナウイルス感染症に関する対応(第8報)

2020年度前学期授業開始日等を以下のとおりといたします。

【学部新入生】

授業開始日について

 第1回目の授業は、5月11日(月)から、「在宅学習教材の配信による授業」を開始します。(詳細は後述参照)
 通常授業の開始に関しては、新型コロナウイルス感染症の状況を踏まえて、5月1日(金)の次回のお知らせの中でご連絡します。

「学生ポータル」の利用について

 学生証と各種ガイドブック等をご指定の住所にお届けしました。受け取った資料の内容を確認し、各種ガイドブックについては熟読してください。
 受け取った学生証により、「学生ポータル」の利用が可能となりました。利用方法は、「学生生活ハンドブック」に記載してあります。今後、この学生ポータルを通じて在宅学習用教材を配信しますので、学生ポータルの利用についてしっかりと理解をしてください。
 また、その他の連絡も今後は「学生ポータル」により行いますので、毎日、必ず確認するようお願いします。

「学生現住所」と「保証人(父母等)住所」の登録について

 「学生ポータル」を使って、最初に、「学生現住所」と「保証人(父母等)住所」の登録をお願します。緊急連絡先の把握と保証人様へのお知らせ等に使用するために登録をお願いするものです。詳細は学生ポータルにて後日お知らせします。(4月末を予定)

履修登録について

 授業を受講し単位を取得するための手続きが「履修登録」です。履修登録は、在宅にて、学生ポータルを通じて各自が行います。履修登録期間は、5月11日(月)~5月15日(金)です。送付した「履修のてびき」を参照して間違いのないように行ってください。正しく履修登録が完了しているかを確認するのは5月20日(水)、登録した内容を修正(追加・削除)するのは6月1日(月)~6月5日(金)を予定しています。詳細は学生ポータルにて後日お知らせします(4月末を予定)。

【学部在学生】

授業開始日について

 第1回目の授業は、5月11日(月)から、「在宅学習教材の配信による授業」を開始します(詳細は後述参照)。
 通常授業の開始に関しては、新型コロナウイルス感染症の状況を踏まえて、5月1日(金)の次回のお知らせの中でご連絡します。
 在宅学習教材の配信は、学生ポータルを通じて行います。その他の授業に関する連絡も学生ポータルにより行いますので、毎日、必ず確認するようお願いします。

履修登録について

 履修登録期間は、5月11日(月)~5月15日(金)です。履修のてびきを参照して間違いのないよう行ってください。なお、履修登録内容の開示は5月20日(水)、履修修正期間は6月1日(月)~6月5日(金)を予定しています。詳細は学生ポータルにて後日お知らせします(4月末を予定)。

【大学院生】

授業開始日について

 第1回目の授業は、5月11日(月)から、「在宅学習教材の配信による授業」または「指導教授による個別指導等」により開始します。
 通常授業の開始に関しては、新型コロナウイルス感染症の状況を踏まえて、5月1日(金)の次回のお知らせの中で連絡します。

履修登録について

履修登録期間等の詳細は、学生ポータルにてお知らせします。

【全学生】

在宅学習用教材の配信による授業について

 学生ポータルを通じて配信される在宅学習用教材(ナレーション付き、他)を視聴等して学習し、指示された課題に対してレポート等を提出することになります。5月11日(月)から、1週目の在宅学習用教材を配信し、その後通常授業が開始されるまでの間、毎週配信を継続します。事前に、学生生活ハンドブック、履修のてびき及びシラバス(学生ポータルに掲出)等を熟読し、各自で履修を希望する授業科目を確認してください。教材は履修登録前でも閲覧することができます。
 教材の閲覧は、スマートフォン、パソコン、タブレット端末等から行います。パソコン等を新たに購入される場合は、カメラ付き等の機種をご用意ください。教材の閲覧方法、学習方法、パソコン推奨環境等については、後日学生ポータルにてお知らせします(4月末を予定)。
 なお、シラバスに記載の「教科書」の購入についても、学生ポータルにてあわせてお知らせします。

新型コロナウイルス感染拡大防止について

 本学は、現在、政府から発出された「緊急事態宣言」を受け、学生のキャンパス入構を禁止しています。また、通常授業の開始まで、学内外での研究室活動、課外活動もすべて原則禁止しています。
 学生の皆さんは、私的行動についても自粛し、自身の生命・安全を守るだけでなく、社会の一員として感染拡大防止のために自覚と責任をもって行動してください。



上記については、今後の状況によって変更になる場合があります。

次回は、5月1日(金)に「大学ホームページ」を通じてお知らせします。また、それ以外にも、必要な連絡は、随時、学生ポータルを通じてお知らせします。

学生の皆さん、教職員や関係者の皆様とともにこの難局を乗り越えていきましょう。引き続き、ご理解とご協力をお願いします。

なお、お問い合わせについては、https://www.nodai.ac.jp/contact/ をご覧ください。

令和2年4月24日
東京農業大学長 髙野 克己

Tokyo NODAI’s Response to Novel Coronavirus (8th Announcement)

The start date of 2020 Academic Year first semester will be as follows:

For in-coming undergraduate students

Start date of the first semester (start date of lectures)

The first semester will start on May 11 (Mon.) through the online and the first lecture is to provide materials for home study (details will be mentioned below).
The start date of regular lectures will be determined based on the ongoing situation of COVID-19 and the university will announce the updated information on May 1 (Fri.).

Use of “Tokyo NODAI Student Portal Website”

The student ID and guidance books must have been delivered to your registered address. Please check and read through all the documents thoroughly. You can now access to Tokyo NODAI Student Portal Website with your student ID. The information on how to access it can be found in the “International Students’ Handbook”. Please make sure to understand how to use Student Portal Website and check it daily, since the university will provide the materials for home study and further corresponding through it.

Registering your and your guarantor’s current addresses

The university needs to know your and your guarantor's current addresses in case of emergency and providing information. Please register those addresses through Tokyo NODAI Student Portal Website. Further information on how to register will be announced on the Student Portal Website around the end of April.

Course Registration

You need to register courses to acquire credits through the Student Portal Website at home. The course registration period is from May 11 (Mon.)to May 15 (Fri.). Please refer to the instructions in “Course Registration” to register correctly. Your registered courses will be confirmed on May 20 (Wed.) and change, add and/or delete, of the registered courses can only be accepted from June 1 (Mon.) to June 5 (Fri.). Further information on the course registration will be announced on the Student Portal Website around the end of April.

For current undergraduate students

Start date of the first semester (start date of lectures)

The first semester will start on May 11 (Mon.) through the online and the first lecture is to provide materials for home study (details will be mentioned below). The start of the regular lectures is determined based on the ongoing situation of COVID-19 and the university will announce the updated information on May 1 (Fri.). Please make sure to check the Student Portal Website daily since the university will provide the materials for home study through it and further correspondence will be announced on it.

Course Registration

The course registration period is from May 11 (Mon.)to May 15 (Fri.). Please refer to the instructions shown in “Course Registration” to register correctly. Your registered courses will be confirmed on May 20 (Wed.) and change of the registered courses can only be accepted from June 1 (Mon.) to June 5 (Fri.). Further information on the course registration will be announced on the Student Portal Site.

For graduate students

Start date of the first semester (start date of lectures)

The first semester will start on May 11 (Mon.) through the online and the first lecture is to provide materials for home study or individual guidance by supervising professor”
The start date of the regular lectures is determined based on the ongoing situation of COVID-19 and the university will announce the updated information on May 1 (Fri.).

Course Registration

Details of the course registration will be announced on the Student Portal Website.

For All Students

Online lectures conducted with provided materials for home study

You will be provided the materials for home study through the Student Portal Website. Please watch them at home and submit reports as instructed. The study materials will be uploaded once a week from May 11 (Mon.) to the start of regular lectures. Please read “International Students’ Handbook”, “Course Registration” and syllabi on the Student Portal Website carefully and decide the courses to register. You can check the contents of the study materials before the registration on a smartphone, PC, or tablet computer, etc. If you are going to purchase a new device, please choose one with a camera. The instructions on how to check the contents of study materials, how to proceed with the study, the recommended PC environment for home study, and other information regarding online lectures will be announced on the Student Portal Website around the end of April. How to purchase textbooks on the syllabus will be included in our announcement on May 1 (Fri.) on our website.

Regarding to prevent further spread of COVID-19

Since the Japanese government has declared a state of emergency on April 7, 2020, the university prohibits students to enter all campuses until the state will be lifted. All the laboratory activities and extracurricular activities are prohibited until the start of the first semester. Please avoid any other nonessential activities and be conscious enough to take prudential behavior. So that you can not only secure your life but also save your community from further spread of COVID-19 in your community.


The university may make some changes to the above information based on the ongoing COVID-19 situation. Our next announcement is scheduled on May 1 (Fri.) on Tokyo NODAI website. Please check the website and Tokyo NODAI Student Portal Website daily, since we will make important announcements on both. For all the students, faculty members, staff, and those related to Tokyo NODAI, we shall overcome this difficult time together. We would like to kindly request your understanding and continuous support. For inquiries, please go to https://www.nodai.ac.jp/contact/.

April 24, 2020
Takano Katsumi,
President of Tokyo University of Agriculture

ページの先頭へ

受験生の方